Verkkopolku

Opintoverkon työskentelykirjan ja käsikirjan verkkomateriaalia



Tervetuloa uskontojen verkkoon!

Raamattu - vaikuttava kirjakokelma

Tieteellinen raamatuntutkimus ja Raamatun tulkinta

   

Raamatun kertomusten vaiheiden tutkimus

   

Redaktiokritiikki

   

Qumran

   

Aaronin vuorten kaivaukset

   

Tehtäviä

Vanhan testamentin kirjojen taustaa

Vanhan testamentin kirjat

Uuden testamentin kirjat

Kuka oli Jeesus Nasaretilainen?

Paavali: Työskentelykirjan sivun 125 oikeat tehtävät

Redaktiokritiikki


Redaktiokritiikki tutkii sitä, miten joku Raamatun kirjan kirjoittaja on tehnyt teoksensa. Onko hän vain laittanutperimätiedosta saamiaan tietoja peräkkäin vai onko hän järjestellyt ja siirrellyt näitä tekstinpätkiä. Myös sitä voidaan tutkia, onko hän muokannut lähdemateriaaliaan (esim. poistanut tai lisännyt jotain).

Sana redaktori tarkoittaa toimittajaa. Redaktiokritiikissä tutkitaan niitä tapoja, joilla Raamatun kirjan kirjoittaja on toimittanut teoksensa. Uuden testamentin puolelta redaktiokritiikki on mahdollista esim. evankeliumien tutkimisessa. Nykyään ajatellaan nimittäin yleisesti niin, että Markuksen evankeliumi on vanhin ja Matteus ja Luukas ovat käyttäneet sitä lähteenään. Me voimme silloin tutkia, millä lailla Matteus
ja Luukas ovat muokanneet Markuksen tekstiä. Ovatko he lyhentäneet sitä vai ovatko he tehneet lisäyksiä. Myös lyhentämisien ja asioiden lisäämisien syytä voidaan pohtia.

Tekstiin on voitu tehdä muutos uskonnollisesta syystä. Vanhan testamentin puolelta meillä on hyvä esimerkki. Siihen aikaan eli monta ihmistä, joiden nimessä oli sana "Baal" eli "Beel" (= jumala). Myöhemmin, kun Israelissa taisteltiin kanaanilaisen Baal-jumalan palvontaa vastaan, myös ihmisten nimissä olevat Baal-sanat korvattiin
toisella. Tämä näkyy siinä, että eri Vanhan testamentin kirjassa olevassa saman ihmisen nimessä on säilynyt sana Baal (esimerkiksi ensimmäisessä Aikakirjassa
(1.Aik. 14:7-->http://www.funet.fi/pub/doc/bible/html/finnish/1992/1Aik.14.html#o23) on kuningas Daavidin yhden pojan nimeksi merkitty "Beeljada".
Toisessa Samuelin kirjassa
2.Sam.5:16-->http://www.funet.fi/pub/doc/bible/html/finnish/1992/2Sam.5.html#o10) hänen nimekseen on kuitenkin merkitty "Eljada").
 

Opinto.netin etusivulle


© Raamattu, 2002 - 2019.
Verkkopolku.net tai Opintoverkko eivät ole vastuussa näiden sivujen sisällöstä.
Verkkopolku.netin www-tuotanto Tuomo-Media, 2002.